۱۳۹۰ شهریور ۳, پنجشنبه

خبر فوری: استعفای استیو جابز

<div style="direction:rtl;text-align:right">خبر فوری: استعفای استیو جابز</div>:
نامه استعفای اپل در بامداد روز پنجشنبه (به وقت ما) منتشر شد:



به اعضای هئیت مدیره و انجمن اپل:

همیشه گفته بودم که اگر روزی فرا برسد که نتوانم از عهده وظایفم و انتظاراتی که از من به عنوان رئیس اپل می‌رود، برآیم، اولین نفری خواهم بود که شما را آگاه خواهم کرد. متأسفانه این روز فرا رسیده است.

به این وسیله از ریاست اپل استعفا می‌دهم. اگر هیئت مدیره صلاح بداند، مایلم به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر و کارمند اپل ، خدمت کنم.

توصیه می‌کنم که طرح جانشینی‌مان را اجرایی کنیم و «تیم کوک» را به عنوان رئیس اپل برگزینیم.

باور دارم که روشن‌ترین و خلاقانه‌ترین روزهای اپل، در پیش هستند و انتظار دارم که با نظارت و مشارکت به «کوک» در نقش جدیدش، یاری برسانیم.

من شماری از بهترین دوستان زندگی‌ام را در اپل پیدا کرده‌ام، از همه شما، به خاطر سال‌های زیادی که به من اجازه کار در کنارتان دادید، ممنونم.

استیو



منبع: سایت اپل

آقای جابز ۵۶ ساله، چندین سال است که با سرطان دست و پنجه نرم می‌کند و از ماه ژانویه امسال به دلایل پزشکی، به صورت روزمره فعالیت نمی‌کرد.

در سال ۲۰۰۴ به علت سرطان پانکراس، جابز تحت یک عمل جراحی قرار گرفت و در سال ۲۰۰۹، پیوند کبد جهت وی انجام شد.

تأثیر جابز روی اپل انکارناپذیر است و کمتر شرکت بزرگی را می‌توان سراغ داشت که در آن یک فرد، اینقدر شاخص و تأثیرگذار باشد. در دهه گذشته، جابز با شم بسیار قوی که به وی اجازه می‌داد نیازهای مردم را بهتر از خودشان پیشبینی نماید، گجت‌های بسیار موفقی را وارد بازار کرد.

اپل با آی‌پاد، تعریف تازه‌ای از تجارت در دنیای موسیقی ارائه کرد، با آی‌فون دنیای گوشی‌های هوشمند را متحول کرد و با آی‌پد دنیای رسانه و سرگرمی را شوک‌زده کرد.

بسیاری اعتقاد دارند که سرسختی و خطرپذیری جابز نسبت به نبوغ یا کاریزمای او، نقش مهم‌تری در موفقیت او بازی کرده‌اند. بدون جابز، گمان نمی‌رفت که اپل شهامت قبول ریسک‌هایی را داشته باشد که در دهه قبل و با معرفی هر گجت تازه، پذیرفته است. قضاوت و کمال‌گرایی جابز، تا آن حد بود که او با تکیه بر آنها و با صرف‌نظر کردن از آزمایش عملی احتمال توفیق گجت‌ها در بازار، هر بار از رقیبان پیشی می‌گرفت.

گرچه استیو دیگر رئیس اپل نیست، اما همچنان در اپل خواهد بود و به عنوان رئیس هیئت مدیره، انجام وظیفه خواهد کرد. حالا همه چشم‌ها به تیم کوک خیره شده است.

کوک، تا به حال نقش مهمی در تأمین قطعات مهم و حیاتی گجت‌ها از طریق انعقاد قراردادهای مهم بازی کرده است. در سایه تلاش‌های او بوده است که اپل می‌تواند بهای گجت‌های خود را در حد معقول پایین نگاه دارد و رقبا را از تولید گجت‌هایی که توانایی رقابت داشته باشند، باز دارد.

کوک، در اپل دارای سابقه زیادی است و در دنیای صنعت، فرد محترمی به شمار می‌رود، با این همه مثل استیو فردی نیست که همه جا او را بشناسند.

با اینکه نگرانی‌های زیادی در مورد سلامت استیو جابز وجود دارد، اما کارشناسان معتقدند که نباید نگران اپل بود چرا که جابز به تدریج در زمان ریاست خود، گروهی از مدیران قوی را پرورش داده است. تیم کوک هم شناخت خوبی از اهداف، شیوه راهبری و بینش جابز در این مدت پیدا کرده است. به علاوه باید در نظر داشت که اپل سیاست‌های طولانی‌مدتی برای تولید محصولاتش دارد و در کوتاه‌مدت به خاطر فقدان یک شخص، برنامه‌هایش تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.

آقای کوک هم‌اینک ۵۰ سال دارد، او از سال ۱۹۹۸ به اپل پیوسته است و نخست، زنجیره تأمین قطعات اپل را مدیریت می‌کرد. وی سپس در قسمت فروش و شاخه مکینتاش، انجام وظیفه کرد. کوک از سال ۲۰۰۷ عضو هیئیت مدیره اپل شد.

از لحاظ شخصیتی جابز و کوک، دو قطب متفاوت هستند، در حالی که جابز تند و آتشین‌مزاج است، کوک، ‌آدم ملایمی است و به نرمی صحبت می‌کند.

به سبب منتشر نشدن اخبار مربوط به سلامت جابز، هم اپل و هم خود شخص جابز از سوی سرمایه‌گذاران مورد انتقاد قرار می‌گرفتند. اخبار استعفای جابز هم بعد بسته شدن بازارها در روز چهارشنبه، منتشر شد.

تحت ریاست جابز، بیش از ۳۱۴ میلیون آی‌پاد، ۱۲۹ میلیون آی‌فون و ۲۹ میلیون آی‌پد فروخته شد، چنین فروش خیره‌کننده‌ای باعث شد که تابستان امسال، اپل حتی از شرکت نفتی بزرگ «اکسون موبیل» هم پیشی بگیرد و لقب ارزشمندترین شرکت آمریکا را بگیرد.

خبر استعفای جابز در حالی منتشر شد که بسیاری منتظر معرفی آی‌فون جدید هستند، آی‌فون‌ای که انتظار می‌رود پردازنده قوی‌تری داشته باشد و سبک‌تر و نازک‌تر باشد و از دوربینی با وضوح بالاتر بهره ببرد.

در ادامه این پست، مروری سریع خواهیم داشت بر روزهای مهم جابز و شرکت اپل:

اول آوریل سال ۱۹۷۶: جابز ۲۱ ساله و استیو وزنیاک ۲۵ ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند. سرمایه‌ اولیه شرکت ۲۵۰ هزار دلار بود.

سال ۱۹۷۷: استیو و کامپیوتر اپل ۲



ژانویه ۱۹۸۴: معرفی نخستین مکینتاش با بهای ۲۴۹۵ دلار



سال ۱۹۸۵: جابز در کنار «جان شولی». شولی از شرکت پپسی به اپل پیوسته بود و جابز میانه خوبی با او نداشت. دو سال بعد از ورود او، جابز با واگذار کردن یک جنگ قدرت، اپل را ترک کرد. او در مورد شولی گفته بود: «آیا می‌خواهید بقیه عمرتان آب شکرزده بفروشید یا در پی ایجاد یک تغییر در دنیا هستید؟»



بیستم دسامبر سال ۱۹۹۶: بازگشت استیو به اپل – زمانی که جابز در اپل نبود، شرکتی به نام next ‌را تأسیس کرد. بعدها اپل این شرکت را خرید و در پی این خرید، جابز به اپل برگشت. این خرید اجازه داد که اپل از سیستم عامل جدید استفاده کند. جابز در سال‌های دور از خانه شرکت پیکسار را خریده بود، شرکتی که او در سال ۲۰۰۶ با بهای ۷٫۴ میلیارد دلار به والت دیسنی فروخت.



ششم می سال ۱۹۹۸: اپل آی‌مک را معرفی کرد:



۳۱ جولای سال ۲۰۰۴: جابز در ایمیلی به کارمندان اپل خبر داد که سرطان پانکراس از نوع سلول‌های جزیره‌ای نورواندوکرین دارد. او نوشت که این تومور به موقع تشخیص داده شده است و با عمل برداشته است. در ماه‌هایی که او دوره نقاهت را طی می‌کرد، تیم کوک وظایف او را انجام می‌داد. عکس مربوط به همایشی در سال ۲۰۰۴ است.



نهم ژانویه سال ۲۰۰۷: جابز آی‌فون را معرفی کرد:



۱۴ اکتبر سال ۲۰۰۸: در جریان یک همایش جابز اطمینان داد که حالش خوب است.



۱۴ ژانویه سال ۲۰۰۹: جابز اعلام کرد که به خاطر مسائل پزشکی به صورت موقت، اپل را ترک خواهد کرد.

۲۳ ژوئن سال ۲۰۰۹: بیمارستان متودیست واقع در ممفیس تأیید کرد که جابز تحت عمل پیوند کبد قرار گرفته است.

۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۹: بعد از پنج ماه، استیو به اپل بازگشت.

۲۷ ژانویه سال ۲۰۱۰: جابز آی‌پد را معرفی کرد:



۲۶ می سال ۲۰۱۰: اپل با پشت سر گذاشتن مایکروسافت، ارزشمندترین شرکت فناوری شد. ارزش دارایی‌های این شرکت در این زمان بیش از ۲۲۱ میلیارد دلار شد که اندکی بیشتر از ۲۱۹ ملیارد دلار مایکروسافت بود.

۱۷ ژنویه سال ۲۰۱۱: جابز مجددا به خاطر مشکلات پزشکی اپل را ترک کرد:



دوم مارس ۲۰۱۱: جابز برای معرفی آی‌پد ۲ به صحنه بازگشت:



نهم آگوست ۲۰۱۱: اپل از «اکسون موبیل» هم پیشی گرفت. ارزش دارایی‌های اپل در این زمان به بیش از ۳۷۴ میلیارد دلار رسید که بیش از ۳۴۶ میلیادر دلار شرکت اکسون موبیل بود.

۲۴ آگوست سال ۲۰۱۱: استعفای جابز از ریاست اپل و جانشینی تیم کوک.

این پست به تدریج کامل‌تر خواهد شد!




ZORAQ.com: رزرو کاملاً
آنلاین یکصدهزار هتل در سرتاسر دنیا و پرداخت به ریال، کامل‌ترین راهنمای گردشگری
فارسی





پذیرش
آگهی
یک پزشک
(آگهی‌های متنی و تصویری در وبلاگ و آگهی متنی در
زیر فید)


می‌خواهید از یک پزشک حمایت کنید؟! سرخط آخرین اخبار و
نوشته‌های یک پزشک را با کپی پیست کردن این کد
، در جای مناسبی دروبلاگ خود قرار دهید.



Related posts:
  1. استیو جابز و آی‌پاد ...
  2. پیوند کبد استیو جابز و مسائل اخلاقی کسانی که وبلاگم را دنبال می‌کنند، حتما استیو جابز را...
  3. استیو جابز: زنده‌ام که معرفی کنم در حال دانلود کردن ویدئوهای مربوط به جدیدترین نمایش محصولات...
  4. چگونه سایت معتبر Wired خبر نادرست مرگ استیو جابز را منتشر کرد! همزمان با ۲۵ ساله شدن سیستم عامل مکینتاش اپل، دیروز...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

یک گوشه دنیا

 کشوری یک گوشه از دنیاست که فراموش شده یک گوشه از دنیاست که حتا خدا هم اونو فراموش کرده یک گوشه از دنیاست که مردمش وجود ندارن هیچ دعایی به آ...