۱۳۹۰ شهریور ۶, یکشنبه

سرکوب مردم معترض به خشک شدن دریاچه ارومیه، با گلوله‌ی پلاستیکی و گاز اشک‌آور

<div style="direction:rtl;text-align:right">سرکوب مردم معترض به خشک شدن دریاچه ارومیه، با گلوله‌ی پلاستیکی و گاز اشک‌آور</div>:

کلمه – گروه سیاسی: نیروهای امنیتی امروز در آذربایجان بار دیگر یک تجمع مدنی و غیر سیاسی را سرکوب کردند تا نشان دهند که حاکمیت اقتدارگرا از کوچکترین تحرکات دلسوزانه و خیرخواهانه‌ی اجتماعی نیز می‌ترسد. در تبریز و ارومیه، تجمع مردم برای اعتراض به رسیدگی نکردن دولت به وضعیت ناگوار دریاچه ارومیه، با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و منابع غیررسمی از بازداشت و زخمی شدن دهها تن در این دو شهر خبر می‌دهند.


بر اساس گفته‌های شاهدان عینی، پلیس در ارومیه برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرده است. معترضانی که همان حرفی را می‌زدند که امروز ۲۲ نماینده مجلس در یک نامه‌ی سرگشاده مطرح کردند. این نمایندگان استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل که متهم به کم‌کاری درباره‌ی نجات دریاچه‌ی ارومیه شده بودند، صبح امروز نامه‌ای را خطاب به هیات رئیسه‌ی مجلس منتشر کردند که در ان خواستار «پیگیری و حل مشکل دریاچه به طور کارشناسانه و فوری» شدند و از دولت خواستند «در قبال تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حاصل از روند خشک شدن دریاچه پاسخگو باشد.»


عصر امروز اما دولت به جای پاسخگویی، به سرکوب مردمی پرداخت که به طور مسالمت‌آمیز برای دفاع از دریاچه‌ی ارومیه به خیابان‌ها آمده بودند. بر اساس تصاویری که در اینترنت منتشر شده، در خیابان‌های هر دو شهر ارومیه و تبریز، موتورسواران پلیس ضد شورش و نیروهای لباس شخصی حضور پرتعدادی داشته‌اند. گزارش‌های غیر رسمی از به‌کارگیری گاز اشک‌آور و شلیک گلوله‌های پلاستیکی به سمت مردم خبر داده‌اند و شاهدان عینی متعددی نیز ضرب و شتم شدید معترضان و بازداشت‌های گسترده را روایت کرده‌اند. در مقابل، از به آتش کشیده شدن دو موتورسیکلت پلیس ضد شورش توسط معترضان خشمگین نیز سخن به میان آمده است.


همچنین شاهدان عینی به سایت‌های منعکس‌کننده‌ی اخبار اعتراضات امروز آذربایجان خبر داده‌اند که امروز تجمعات در خیابان‌های مختلف ارومیه گسترده بوده، شبکه‌ی تلفن همراه در ارومیه و بخشهایی از شهر تبریز با اختلال همراه بوده، سرعت اینترنت در این دو مرکز استان‌های آذربایجان به شدت کند شده و نیروهای امنیتی مغازه‌داران را به زور وادار به بستن مغازه‌های خود می‌کرده‌اند. گزارش‌هایی از شکسته شدن شیشه‌های مغازه‌ها و باجه‌های تلفن به دست نیروهای لباس شخصی نیز وجود دارد.


توضیحات یک نماینده درباره علت رای نیاوردن دو فوریت طرح نجات دریاچه ارومیه


یک عضو شورای مرکزی فراکسیون خط امام مجلس که خود از امضاکنندگان طرح نجات دریاچه ارومیه بوده، یکی از مهمترین دلایل رای نیاوردن طرح دو فوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه را عدم توجیه و توضیح دلایل و ضرورت دو فوریت طرح برای مجلس و تبدیل کردن این مشکل ملی به یک درخواست منطقه ای و تبلیغاتی دانست.


جمشید انصاری در گفت‌و‌گو با پارلمان نیوز، در خصوص علت رای نیاوردن طرح دو فوریتی آبرسانی به دریاچه ارومیه گفت: معتقدم طرحی که تعدادی از نمایندگان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه از رودهای ارس و زاب ارائه کردند با توجه به بحرانی که دریاچه ارومیه دارد بسیار ضروری بود.


نماینده اصلاح طلب مردم زنجان و طارم با تشریح وضعیت دریاچه ارومیه و علل خشک شدن آب دریاچه ادامه داد:به دلیل فعل و انفعالات طبیعی و شرایط اقلیمی ارومیه و خشک سالی که از سال ۸۰ در منطقه به وجود آمد و کم شدن نزولات آسمانی سطح ارتفاع آب دریاچه ارومیه کم شده است.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: برخی سدهایی که به دلیل نیاز کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه احداث شده هرچند آب را تنظیم کرده اما خود به خود بخشی از حقآبه دریاچه رابه فعالیت های کشاورزی اختصاص داد و به نظر می رسد باید یک اقدام عاجلی از سوی مجموعه کشور و به ویژه دولت برای رفع مشکل کم آبی دریاچه ارومیه انجام گیرد.


انصاری اظهار داشت: بنده با توجه به سوابق استانداری در استان آذربایجان و اشراف بر مشکلات دریاچه، طرحی را که برخی از نمایندگان برای انتقال آب به دریاچه ارومیه تهیه کردند، امضا کردم ولی بنا به دلایلی دو فوریت این طرح به تصویب نرسید.


انصاری در توضیح دلایل رای نیاوردن دو فوریت طرح آب رسانی به دریاچه ارومیه گفت: طراحان ردیفی از قانون بودجه را برای انتقال آب به دریاچه ارومیه پیش بینی کرده بودند که این ردیف در بودجه امسال برای مناطق دیگر کشور هم پیش بینی شده بود و طبیعی است نمایندگان شهرستان های دیگر هم نسبت به پروژه های عمرانی حوزه انتخابیه خود تعهدات و تعصباتی دارند و راضی نبودند که کل آن اعتبار به دریاچه ارومیه اختصاص یابد و پروژه های آنها ناتمام بماند.


این عضو شورای مرکزی فراکسیون اقلیت مجلس گفت: مسئله مشکل ساز دیگر انتفال آب از رود ارس بود، ما یک حقآبه مشخصی از رود ارس داریم که آن حقآبه هم صرف امر کشاورزی ساکنین حاشیه رود ارس می شود و طبیعی است اگر بخواهیم مشکلات کشاورزی مردم آن منطقه را حل کنیم اساسا آب مازادی در ارس برای انتقال به دریاچه ارومیه نداریم.


انصاری تصریح کرد: عامل مهمتر دیگری که در رای نیاوردن دو فوریت این طرح موثر بود، این بود که دلایل و ضرورت دو فوریت طرح به خوبی برای نمایندگان توضیح داده نشد و کار توضیحی و توجیحی از سوی طراحان بین دیگر نمایندگان صورت نگرفته و این طرح بیشتر از آنکه یک مشکل ملی تلقی شود، بیشتر به یک درخواست منطقه ای شبیه شده بود و شاید یکی از دلایلی که دو فوریت آن مورد توجه قرار نگرفت، همین بود.


انصاری با بیان اینکه حل مشکل دریاچه ارومیه به واقع یک مشکل ملی است و نباید از آن استفاده تبلیغاتی شود، گفت: اگر دریاچه خشک شود، آثار و پیامدهای آن حدود ۱۸ استان کشور را متاثر خواهد کرد.


وی خاطر نشان کرد: مجلس فقط دو فوریت طرح را رد کرد، اما خود طرح در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار می گیرد و ما امیدواریم با حمایت همه نمایندگان به ویژه نمایندگان مناطق آذری نشین این طرح سریعا در کمیسیون مربوطه نهایی شود و در دستور کار مجلس قرار گیرد تا ما بتوانیم در بوجه سال آینده که بررسی آن از پاییز امسال شروع خواهد شد منابع لازم را برای نجات دریاچه ارومیه پیش بینی کنیم و دولت نیز طرح هایی که از حدود ۸ سال پیش شروع شده بودجه قابل توجه ای را اختصاص دهد تا بتوانیم حدود یک میلیارد متر مکعب آب را که از طریق رود زاب از کشور خارج می شود و وارد عراق می شود به حوزه های داخلی انتقال دهیم.


وی متذکر شد: باید در آذربایجان شرقی و غربی حقآبه دریاچه ارومیه از سد هایی که در این استان ها زده شده نیز در نظر گرفته شود تا بتوان مانع خشک شدن دریاچه شد.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

یک گوشه دنیا

 کشوری یک گوشه از دنیاست که فراموش شده یک گوشه از دنیاست که حتا خدا هم اونو فراموش کرده یک گوشه از دنیاست که مردمش وجود ندارن هیچ دعایی به آ...