۱۳۹۰ دی ۲۹, پنجشنبه

گلدن گلوب و ایران


در هر کشوری مسائل و زمینه های مختلفی برای بروز و ظهور استعدادها و رشد و شکوفایی در عرصه های بین المللی و جهانی وجود دارد. بسیار واضح است که این رشد و شکوفایی ممکن است در زمینه ای بیش از زمینه های دیگر باشد و یا گاهی یکی از این عرصه ها دچار رکود گردد و یا دولتمردان رشد در عرصه های دیگر را به آن زمینه ی خاص ترجیح دهند و یا بدخواهان آسیبی به آن وارد نمایند . در هر صورت برای شهروندان و ملتی که در آن کشور زندگی می کنند شکوفایی در هریک از زمینه ها مایه ی مباهات و شکست  در کوچکترین مسئله از مسائل کشورشان مایه ی ناراحتی است. به خصوص در کشوری همچون کشور ما که متاسفانه به دلایل مختلف مورد هجوم تیرهای نادانی و دشمنی های به جا و بی جای داخلی و خارجی قرار داریم .
در همین مدت کوتاه یکی دو هفته ما شاهد دو واقعه در دو زمینه ی کاملن جدای از هم در کشور بودیم. ترور آقای احمدی روشن و نیز موفقیت بزرگ اصغر فرهادی. اولی ملت بزرگوار ما را ناراحت و مکدر نمود چراکه این چندمین تروری است که با شرایطی کاملن یکسان صورت میگیرد. کسی نیست که برای شهادت این عزیز ناراحت نباشد و تاسف خود را ابراز نکند اما..... آنچه بیش از خود ترور برای همه ناراحت کننده است بی کفایتی و بی لیاقتی مسئولین امنیتی و اطلاعاتی کشور و برخورد غیرمسئولانه ی آنان در قبال این ترورهاست که البته باید در مقالی جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
اما در مورد موفقیت اصغر فرهادی همه ی ما بسیار شاد شدیم. برای اولین بار سینمای ایران در گلدن گلوب خوش درخشید و فیلمی زیبا با کارگردانی اصغر فرهادی جایزه ای بزرگ را به ایران هدیه کرد اما آنچه بسیار عجیب به نظر می رسد برخورد طیف اصولگرا و ارزشی با این مساله است. چرا باید این جناح دو واقعه ی بسیار متفاوت یکی در عرصه ی فرهنگی و دیگری در حوزه ی سیاسی و هسته ای و امنیتی را با هم چنان خلط کند که همه را شگفت زده کند. ناراحتی برای شهادت آن عزیز هیچ ربطی به خوشحالی برای این پیروزی ندارد .
چرا طیف مورد نظر چنین از این جایزه برآشوبد و به طور گسترده ای به حاشیه سازی  بپردازد و حاشیه را از متن پررنگ تر نشان دهد و متن را از صحنه حذف نماید؟ این که در کنارِ اصغر فرهادی ، جودی فاستر بنشیند یا ننشیند چه ربطی به ماجرا دارد؟ این که جودی فاستر بر اساس فرهنگ آمریکایی عکس العمل هایی به دوستانش نشان دهد چه ربطی به فرهادی داشته؟ این که مدونا جایزه را به فرهادی بدهد آیا در حوزه ی اختیارات فرهادی بوده؟
عکس العمل های ایشان را می توان در اینجا مشاهده کرد اما من تنها یک دلیل را در این عکس العملها دخیل می دانم و آن این که از نظر آقایان کسی مثل اصغر فرهادی که سخنانی در دفاع از پناهی و مخملباف و دیگران ایراد نمود و مورد شماطت بسیاری قرار گرفت. سخنانی که از سوی تمامی سینماگران و فرهنگ دوستان مورد استقبال واقع شد . شاید اگر فرهادی این جسارت و مردانگی را نداشت آقایان کمتر عصبانی می شدند . اگر فرهادی هم عافیت طلب بود و لب فرو می بست شاید این گونه مورد بغض و کینه ی دون مایه هایی مثل سلحشور و سایتهایی مثل فارس قرار نمی گرفت.
اما ای کاش یاد می گرفتیم که برای چنین جایزه ی مهمی در کنار هم شاد باشیم و به افرادی مثل اصغر فرهادی افتخار کنیم . آیا جایزه ی گلدن گلوب از جایزه ی جام ملت های آسیا در فوتبال کمتر است ؟؟؟؟ 


یک گوشه دنیا

 کشوری یک گوشه از دنیاست که فراموش شده یک گوشه از دنیاست که حتا خدا هم اونو فراموش کرده یک گوشه از دنیاست که مردمش وجود ندارن هیچ دعایی به آ...