۱۳۹۱ مرداد ۱۴, شنبه

کتاب جیبی

در کیف من همیشه یک کتاب هست تا اگر مثل همیشه در ترافیک ماندم یا در انتظار نوبتم در مطب پزشک بودم یا مثل همیشه در اداره منتظر کارمند و رئیس محترم گیر افتادم بتوانم خود را با خواندن کتاب سرگرم کنم . این عادتی است که به لطف مادرم از کودکی در من هست وقتی به جای اسباب بازی برایت کتاب می خرند و در مهمانی یا مطب دکتر یا هر جایی یک کتاب به دستت می دهند ، تبدیل به عادت می شود.
اما با این کیف ها و این وسایل امروزی چندان نمی توان هر کتابی را همراه داشت . نه کیف های امروزی گنجایش کتاب های قطور و وزیری را دارند و نه انسان های مدرن تاب و تحمل کتاب های حجیم و طولانی را. شاید به دلیل همین تحمل کم است که داستان های کوتاه و مینیمال و چند کلمه ای بوجود آمدند. عصر اطلاعات و فرصت های اندک همه چیز را مختصر و مفید می خواهد و به همین دلیل است که بسیاری از ناشران با انتشارِ کتاب های جیبی و کوچک سعی در آشتی انسان امروز و کتاب دارند. کتاب هایی که هم حجم اندکی از کیف را اشغال می کنند و هم با صفحات کم و مطالب زیبا انسان را جذب مطالب خود می نمایند.
در ایران سالهاست که انتشارات طرح نو کتاب های علمی و به خصوص فلسفی را به صورت کتاب جیبی و هم حجم در اختیار مخاطبان قرار می دهد و به این صورت هر کسی می تواند با مفاهیم آشنا شده و در صورت امکان در همان زمینه به مطالعه و پژوهش بپردازد. این کتاب ها علاوه بر نقش آموزشی ، نقش تشویق و ترغیب مخاطب برای مطالعه در زمینه ای خاص را برعهده دارند. مخاطب جرعه ای از یک مفهوم و یک علم خاص را می چشد و ترغیب می شود که به سرچشمه ی آن نیز دست یابد. 
کتابسرای تندیس هم یک سری کتاب های جیبی را با نام تندیس های جیبی منتشر کرده که در آن ها داستان های برگزیده ای از بهترین نویسندگان غرب به چاپ رسیده است. شاید برخی از آنها برای مخاطبان خاص تکراری باشد اما برای آشنایی مخاطب عام با این نویسندگان و سپس تشویق و ترغیب مخاطب به دنبال نمودن سبک یا نویسنده ای خاص بسیار خوب است. نویسندگانی چون ویرجینیا ولف،فروید، داستایفسکی، کامو و دیگران در این مجموعه گنجانده شده اند و از نظر من آشنایی با آثار این بزرگان لازم و ضروری است .
کتاب های جیبی ، کتاب های همراه و مشوقان فرهنگ و ادب و هنرند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

یک گوشه دنیا

 کشوری یک گوشه از دنیاست که فراموش شده یک گوشه از دنیاست که حتا خدا هم اونو فراموش کرده یک گوشه از دنیاست که مردمش وجود ندارن هیچ دعایی به آ...